Dat is zeker mogelijk! Je hoeft niet echt naar een sportschool met toestellen te gaan om te sporten, je kunt het ook thuis doen. Soms doe ik thuis ook simpele oefeningen. Het houdt je fit en actief, maar toch gezond. Ik zal een paar eenvoudige oefeningen delen.

Planken

Ik denk dat  planken een van de bekendere oefeningen die je gemakkelijk thuis kunt doen. Er zijn voldoende schema’s waarin je jezelf kunt uitdagen en trainen. Je hebt alleen een plek en een kleed nodig, dus geen excuses! Planken is gewoon goed voor je lichaam. Ik doe dit zelf al een tijdje, en het mooie van planking is dat je echt heel snel vooruitgang merkt. In eerste instantie deed ik mijn best om het 20 seconden te doen en na verloop van tijd kon ik het meer dan een minuut volhouden.

Squats

Naast plankoefeningen zijn squats ook goede oefeningen die je thuis kunt doen. Soms vind ik het erg moeilijk om hier een goede houding bij  te houden. Als je, net als ik, niet zo goed weet hoe je de squats doet? Gebruik dan een stoel en doe alsof je gaat zitten, maar dan op de manier dat je net niet helemaal gaat zitten! U kunt dit ook voor een spiegel doen om een ​​goede houding te hebben.

TRAMPOLINE

Trampoline-oefeningen zijn zowel leuk als voordelig voor je. Misschien heb je wel een trampoline in je tuin. Je kunt hier ook veel leuke en intense oefeningen mee doen. Maar je kunt ook een losse oefentrampoline kopen, deze is vaak gemakkelijk op te bergen. Er zijn veel handige instructievideo’s op internet.

RENNEN

In de sportschool kun je natuurlijk op een loopband staan, maar in de natuur hardlopen is veel leuker. Plan een goede route en houd uw gegevens bij. Dit is echt een goede training! Ga je pas starten met lopen? U kunt verschillende instructieve nummers, bijlagen of schema’s downloaden  en gebruiken. Een goede herinnering om je sneakers weer eens aan te trekken!

STAPPEN

Ik heb altijd erg genoten van de groepsgymsessies. Maar u kunt het ook gemakkelijk zelf thuis doen. Er zijn veel video’s op internet met mooie stapoefeningen. Je hoeft er niet meteen een stepapparaat aan te schaffen als je er geen hebt. Je kunt de oefeningen ook ter plaatse doen, op een klein stevig krukje of op een trapje.

GEWICHT OEFENINGEN

Heb je nog een paar gewichten in huis? Je kunt er veel oefeningen mee doen om je armen te trainen. Heb je thuis geen dumbbells? U kunt dit ook doen met flessen of stenen. Op internet zijn veel leuke oefeningen te vinden. Je kunt ook weerstandsoefeningen combineren zoals squats of lunges.

TOUW SPRINGEN

Het weer is nu bar en boos, maar als het wat zonniger en warmer is, kun je gemakkelijk touwtjespringen in de tuin, op het balkon of in het park. Dit is een zeer intense en lonende training voor je lichaam. Bezuinig niet op een goed springtouw, dan wordt de oefening leuker.

Hoela Hoep

Hoepels zijn een zeer goede oefening om thuis te doen. De hoepel heb je natuurlijk nodig, maar deze kan je kopen. Hiervoor heeft u ook voldoende ruimte nodig. Maar heb je beide? Dan kun je hele goede oefeningen doen, wat erg goed is voor je buikspieren.

ACTIEVE SPELLEN

Niet zo’n sportliefhebber, maar wel gek op spelletjes? Je hebt leuke spelletjes op verschillende spelconsoles waar beweging wordt gestimuleerd. Denk aan games als Just Dance en RingFit Adventure of als je van fietsen houdt Zwift. Persoonlijk vind ik het een hele goede manier van bewegen, vooral Just Dance is hier een grote favoriet. Dans gewoon een half uur tot een uur en je beweegt goed!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *