De verschillende aminozuren die ons lichaam aanmaakt of uit bepaalde voedingsmiddelen haalt, hebben allemaal een eigen functie. Dat geldt ook voor glutamine. Wat de functie van dit specifieke aminozuur is en op welk moment je daar een aanvulling van kunt gebruiken, lees je hier.

Aminozuren in het algemeen

De twintig aminozuren die ons lichaam nodig heeft, worden gezien als bouwstenen. Dat komt doordat aminozuren belangrijk zijn voor de opbouw van ons spierweefsel. En ook om dat spierweefsel gezond te houden. Ons hart is uiteraard een belangrijke spier. Voor het goed functioneren daarvan zet ons lichaam tevens aminozuren in. Dat geldt eveneens voor de rest van onze spieren. Dus als je vaak sport of een druk leven hebt, is het belangrijk dat je lichaam goed in balans blijft en dat je dus voldoende aminozuren uit je dagelijkse voeding haalt.

Wat is de functie van glutamine?

Glutamine wordt ook wel L-glutamine genoemd. Het is het aminozuur dat het meest voorkomt in ons lichaam. En dat betekent dat het ook een actieve rol speelt. Bijvoorbeeld als het gaat om het op peil houden van onze energievoorziening. Het is dus eigenlijk de brandstof van ons lichaam. Maar er zijn nog meer zaken waar glutamine invloed op heeft. Zoals de opbouw van je spieren en het herstellen van je spieren na inspanning. Het is verantwoordelijk voor de opbouw van glutathion, een antioxidant. Glutamine bevordert het immuunsysteem, zorgt voor goed werkende hersenen en heeft een kalmerende invloed op het zenuwstelsel.

Hoe zorg ik voor voldoende glutamine?

Net als veel andere aminozuren halen we glutamine uit ons dagelijks eten. Eet je regelmatig zuivelproducten, rijst, kool, mais, kip en lever, dan kan je lichaam de voedingsstoffen die daarin zitten, gebruiken om glutamine aan te maken. Of om de glutamine die in het eten aanwezig is, op te nemen. Het is natuurlijk mogelijk dat je niet altijd gevarieerd eet. Of een periode minder zuivel en kip eet. In dat geval kan een tekort aan glutamine ontstaan. Blijf je daarnaast wel intensief sporten, dan merk je dat je lichaam meer moeite heeft om je spieren te herstellen. Of je bent sneller moe, waarbij je weerstand ook afneemt. Een ander signaal van glutaminetekort kan zijn dat wonden minder snel genezen.

Verhoog je weerstand en vul glutamine aan

Zeker in periodes dat je het druk hebt en al je afspraken na wilt komen, maar daarbij ook tijd wilt hebben om te sporten, kun je wel wat extra energie gebruiken. In dat geval kun je ervoor kiezen om glutamine als voedingssupplement in te nemen. Als aanvulling op je dagelijkse voeding. Je kunt de glutamine als poeder innemen of als capsule. Daarbij kies je zelf het moment dat je de ondersteuning het beste kunt gebruiken. Heb je een drukke dag voor de boeg, dan neem je het voor het ontbijt met een glas vruchtensap of water. Ga je naar de sportschool, dan kun je het ook tussen de training door innemen, voor extra ondersteuning. Wil je rustig slapen en je spieren tot rust brengen? Dan kun je dit voedingssupplement ook ’s avonds gebruiken. Dan sta je de volgende dag met nieuwe energie op.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *